Siedle-värdena
Siedle bekänner sig till de grundläggande värdena. De bestämmer vad företaget gör, men även vad han inte gör. Våra värden är:
Företaget Siedle bär ett stort socialt ansvar för sina medarbetare, sin lokaliseringsort och sin miljö. Företaget är ansvarigt för säkerheten av arbetsplatserna, lokaliseringsorten och den sociala jämvikten.
Det finns ett givande …
Siedle blir kvar i Furtwangen, undviker uppsägningar och låter medarbetarna få del av företagets framgång.
Siedle behöver och fodrar kvalificerade och engagerade medarbetare, som fullt utvecklar sina färdigheter och sin personliga potential i företaget.
… och tagande
Siedle-medarbetarna sätter in allt sitt kunnande och sina kunskaper för sin arbetsplats och på sin arbetsplats. De vet, att de måste vara bättre än andra.
Motförslag:
Ett företag bär ett högt ansvar för sina ägares fördelar, för säkringen och ökningen av deras ägodom. Det strävar mot maximal profit, minimala kostnader och bra driftresultat.
Ett företag kan förplikta sig också för helt andra värden.
Många företag handlar enligt detta motförslag. Vi förkastar det. Förvisso: Även Siedle behöver profit, måste sänka kostnaderna och vill ha bra resultat. Men inte som självändamål, utan som medel. När Siedle mår bra, då mår inte bara ägarna bra, utan även personalstyrkan och lokaliseringsorten. Skillnaden ligger inte i frågan, om vi strävar efter vinst. Det måste vi. Skillnaden ligger i frågan, varför vi gör vinst och vad vi gör med den: Är människorna till för vinsten eller är vinsten till för människorna? Hos Siedle var vinsten alltid till för människorna, och precis så ska det förbli. Men då en stor del av världen omkring oss tänker annorlunda, står vi med våra värden i konkurrensen. För dem måste vi anstränga oss. Vi måste kämpa för dem.
Hos Siedle är vinsten till för människorna. Inte tvärtom.
När vi vill behålla våra värden, måste vi allra först behålla företaget. När vi vill behålla företaget, måste vi uppnå en vinst. Därför kan värdena inte vara en anledning för anspråk på obegränsad välgörenhet. De fordrar också något i retur: medarbetarnas prestation och engagemang.
Siedle-värdena lovar mycket – men de fordrar också en hel del.
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP