Fin sak
Fokus på detaljen
som bas för en lyckad design


Bakgrund
René Spitz
Enkelhet har konjunktur: Ju komplexare sammanhangen verkar vara och ju mer dynamiskt de förändrar sig, desto attraktivare är det enkla. Designen intar en speciell roll i förmedlingen av detta intryck, eftersom den redan på utsidan ser ut att vara enkel, vilket implicerar en okomplicerad och angenäm användning i det dagliga livet.

Det estetiskt enkla använder sig inte av stora effekter. I motsats kräver det en diskret gestaltning, som inte tränger fram sig i förgrunden med modebetonade detaljer. I princip handlar det om att under utvecklingsprocessen hålla blicken riktad på varje detalj: Finesserna, till exempel radien och linjens kurvor, proportionerna och materialens tjocklek, vilka tillsammans framkallar det harmoniska helhetsintrycket av produkten, utan att lekmännen exakt skulle kunna definiera, hur denna kvalitet egentligen skulle kunna beskrivas. I det dagliga bruket är kunden inte medveten om dessa egenskaper, eftersom ingenting som stör förhindrar den praktiska användningen.

Koncentration på detaljerna, ett framgångsrikt recept för designen: Det låter verkligen banalt. Men svårigheterna gömmer sig ju i detaljerna. Det verkliga arbetet består egentliga av utmaningen av precis detta, att hela tiden hålla ögat på detaljerna, just därför att det finns så många skäl för att degradera dem till betydelselöshet. I detta spänningsfält uppstår design sedan mer än 150 år: Redan under Thonets och AEG:s berömda utvecklingarna diskuterades dessa ämnen, och de beträffade argumenten dominerar alla reformrörelser, från Arts & Crafts via jugendstilen och Deutscher Werkbund ända till det postmoderna.

Det är en speciell karakteristisk egenskap, när man i denna dragkamp riktar fokusen på de allra minsta detaljerna och koncentrerar sig på bearbetningen av det lilla. Här blir designen ett oroselement, eftersom den kräver av alla deltagarna, att de lämnar sin komfortzon och kritiskt tänker över, vad som redan finns och det som man sedan länge har säkra kunskaper om tillverkningstekniken. Men den amerikanska tillverkaren Apple har för alla åskådliggjort, vilket ekonomiska potential som gömmer sig i denna typ av formgivning av detaljen.

Med förfining menas inte, att en konstgjord form appliceras på ett existerande föremål. I motsats handlar det om att medvetet bearbeta små faktorer, som under användningen omedvetet förstås som ett kvalitativt försprång. Designens innovation består av den fokuserade vidareutvecklingen av det som redan finns, inte av att överbelasta dekoren.
Apple-apparaternas framgång har utan tvivel väckt många människors sensibilitet för designens detaljer: Hur tunt är ett föremål, hur är dess kanter utformade, vilka material kombineras för detta, hur uttänkta är detaljerna, hur självklar är produkten? På varje produkt möter ytor varandra, manöverelement måste integreras och rörliga element måste avgränsas från fasta element. Det handlar om att alltid sätta i fråga, att ha en harmonisk samverkan som mål och att forma en harmonisk enhet av olika strukturer. Den som förstår att översätta de ämnen som uppstår överallt till en ny, ännu i dag ovanlig grad av detaljrikedom, signalerar teknisk kompetens och anspråk på ledarskap.

Så kan man till exempel avläsa detta på de små, lätt koniskt formade hålen på de nya inomhusstationerna från Siedle, vilka ger fronten en homogent strukturerad yta. Detta visar sig även i avstånden mellan dessa fördjupningar och de övriga frontelementen, vilka har valts så, att de omärkligt kan inta sina egna utrymmen. Ett tredje exempel är beslutet att inte förbinda höljets sidor med fram- och baksidorna i rät vinkel, utan i lätt sned vinkel: Detta märks inte medvetet av de flesta personerna, men de skapar ändock en fin elegans för hela apparaten.

I designen löses i regel detaljfrågor på ett klokt sätt, när de hittillsvarande standarderna i tillverkningen undersöks på nytt och sedan förskjuts. Då uppstår en ny estetisk detalj, vars subtila budskap är: Denna produkt tillverkades med största precision och noggrannhet. Det spelar ingen roll, om det handlar om knapparnas lätta välvning, som knappt kan ses, men som diskret märks, när man trycker på dem, eller om den fint avvägda spalten, vars jämvikt bara omedvetet känns. Den därför nödvändiga precisionen kräver ingående kontroller under tillverkningen, och dessa kontroller suggererar i sin tur säkerhet under användningen. I den dagliga rutinen används de flesta produkterna, utan att uppmärksamheten riktas medvetet på dem. En korrekt formgiven och översiktlig produkt, som förmedlar precision, signalerar snabbare och mer omedvetet klarhet i momenten: Användaren har en bra känsla av att han förstår och kontrollerar allt, utan att han behöver anstränga sig.

Om författaren:
Som designkritiker har Dr René Spitz publicerat fler än 300 program i WDR. Han undervisar i designteori och internationell design vid Rheinische FH i Köln.
 Siedle Basic
Under konstruktionsfasen skedde en ständig förfining av varenda detalj i den nya svarstelefonen.
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP