ARCH+ features 17: Kapital(e) London
Marc Frohn, Charlotte Skene Catling,
Maren Harnack
Varför tillhör allt land kronan? Vad har London med Lagos att göra? Vilken roll spelar triangelförhållandet London-Berlin-Moskva? Varför är arkitekter utbrytarkungar? Varför var fru Thatcher där sedan alltid? Med den nya ARCH+ 209 Kapital(e) London som utgångspunkt diskuterade Nikolaus Kuhnert och Anh-Linh Ngo denna och många andra frågor med Charlotte Skene Catling, Marc Frohn och Maren Harnack.

> till videodokumentationen
I nästan ingen annan stad har de arkitektoniska vanorna så tydligt bestämts av precedensfall som i London, säger Marc Frohn och Charlotte Skene Catling. Med några nya projekt som exempel visar de, hur en ung generation av arkitekter idag hanterar de snäva juridiska och ekonomiska begränsningarna i en stad som London.

På bilden: Marc Frohn från kontoret FAR
Frohn och Catling beskriver sina produktionsvillkor och taktiker, fokuserade på möjlighetsrummen, som trots alla trånga ställen öppnar sig, och frågade, hur man kan använda deras potentialer. De urbanistiska befrielsestrategierna organiserar de löst in i kategorierna tillfälligt, osynligt eller exterritoriellt.

På bilden: Charlotte Skene Catling presenterar det temporära projektet "Folly for a Flyover" under en motorvägsbro till A 12; där ett program med performanser, teaterföreställningar och filmförevisningar äger rum under sex veckor.
Charlotte Skene Catling från Skene Catling de la Pena
Maren Harnack befattade sig med temat ”lära sig av London. Socialt bostadsbyggande mellan privat stadsproduktion och gentrifiering”. I sitt föredrag undersökte hon utvecklingen av så kallade bostadsmaskiner från det sociala bostadsbyggandet och berättade hur deras betydelse har utvecklat sig.
Evenemanget organiserat av ARCH+ features 17 ägde rum i Villa Elisabeth, bredvid Elisabeth-kyrkan i Berlin-Mitte.
Anh-Linh Ngo, Charlotte Skene Catling, Marc Frohn och Maren Harnack.

Alla foton: David von Becker.
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP