ARCH+ features 12: realities:united och Andreas Ruby
Med sitt kooperativa arbetssätt som utgångspunkt funderar realities:united över arkitekturens aktuella, hierarkiskt organiserade produktionsvillkor. Jan och Tim Edler pläderar i stället för en tidsmässig, intersubjektiv förståelse av begreppet upphovsman för 2000-talet. Rendering: Adrian König/realities:united
Tim och Jan Edlers sätt att arbeta beskrev Nikolaus Kuhnert med Toni-arealen i Zürich som exempel. Där var realities:united ansvarig för ljusdesignen och till slut omorganiserade de rummen helt med hjälp av ljusstyrningen. Bröderna Edlers sätt att arbeta är prototypiskt för "en arkitektur, där det inte längre handlar om det egna Jag, utan om de gemensamma idéerna från flera personer", säger arkitekturkritikern Andreas Ruby. Ett aktuellt exempel är även nybyggnaden av järnvägsstationen i Stuttgart. Dess yttre utseende definieras huvudsakligen av Frei Ottos ljusdroppar.

På bilden: Jan och Tim Edler, Andreas Ruby
De olika facetterna i begreppet upphovsman illustreras tydligt genom projekten från realities:united: Till exempel genom konsthuset i Graz, vars mediafasad fungerar som en ”arkitektonisk skärm”, säger Jan Edler. Eller i skissen ”NIX”, ett projekt från COOP HIMMELB(L)AU, i vilket en dator får leka med tomma kontor; eller i projekt ”Flussbad”, som utvecklar alternativa användningar för museumsön i Berlin (bilderna till vänster och högst upp).

Rendering: realities:united
Med BIG VORTEX hänvisar realities:united till de stora arkitektoniska projektens ambivalens, ett projekt i samarbete med Bjarke Ingels Group BIG. Utlyst var en "förpackningstävling" för nybyggnaden av en förbränningsanläggning för avfall i Köpenhamn. BIG föreslog att packa in tekniken i ett berg och att installera ett grönområde på taket, som kan användas som skidpist på vintern. "Efter det att BIG hade stulit skorstenen från anläggningen, ville vi hänvisa till att röken fortfarande finns", säger Tim Edler. I skissen från realities:united utstöter skorstenen nu sina gaser som rökringar, i vilka andelen "bra" koldioxid färgas grön på natten, resten är röd.

> BIG Vortex - A Building-Site Art Installation

På bilden: Tim Edler samtalar med Anh-Linh Ngo
”Hur hanterar men ingenjörer som har idéer? I vilken utsträckning är arkitekten beredd att acceptera idéer som inte kommer från honom?" sammanfattade Nikolaus Kuhnert till slut de centrala frågorna. Delvis accepterar även byggherrarna inte de ingenjörer, som har vunnit en tävling tillsammans med arkitekterna. Ett centralt tema angående frågan om begreppet upphovsman i arkitekturen är därför frågan om möjligheterna att bryta med de traditionella arbetssätten.

På bilden: Jan Edler samtalar med Nikolaus Kuhnert.
Alla foton: David von Becker
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP