ARCH+ features 9: Clemens Weisshaar & Reed Kram
Med sina interdisciplinära projekt förföljde Clemens Weisshaar och Reed Kram en teknologiskt avancerad och mycket arkitektonisk designpraktik. De båda designerna talade med ARCH+-redaktionen om detta i samband med imm i Köln hos Meiré und Meirés Factory.

> till videodokumentationen
Som ”design on demand” beskriver Nikolaus Kuhnert, chefredaktör för ARCH+, Clemens Weisshaars och Reed Krams arbete: Arbetsfältet definierar sig med hjälp av uppgiften, bara den sätter gränser. Redan det första gemensamma projektet från den utbildade mekanikern och designern Weisshaar och informatikern Kram var ett interdisciplinärt projekt: Prada Epicentre i New York, ett av de första Flagshipstore i världen, för vilket de båda ”på kortaste tid måste ta reda på, hur framtiden fungerar”.

Bild: Clemens Weisshaar, Reed Kram, Anh-Linh Ngo, ARCH+ (alla foton, när inte annat anges: David von Becker)
Därför använder Clemens Weisshaar och Reed Kram bland annat ”physics simulation” från datorspelsteknologin. Med hjälp av detta uppstår skisser, som redan på bildskärmen ”fungerar som en verklig värld”, förklarar Weisshaar. Så kan man beräkna, vilka krafter som verkar var i den virtuella möbeln och om den kommer att hålla stånd mot den verkliga världens krav (bild till vänster). På så vis uppstod bland annat ”breeding tables”, för vilka duon ”definierade ett bords gener” och som låter olika former så att säga kläckas fram virtuellt - med mycket avfall, men även med helt nya resultat.

Foto: KRAM/WEISSHAAR
Clemens Weisshaar och Reed Kram ger sig helt i kast med ämnet, som de uttrycker det, och i många fall existerar det inget företag, som skulle kunna förverkliga sådana utkast. ”You must know how to take things out of the computer again”, säger Kram, och till detta hör flexibilitet - och mod: ”We are taking unexploited potential from technology”. Och detta menas ordagrant: ”Det är spännande att se, vad en laserskärare eller en stansböjmaskin verkligen kan. Först när man lämnar komfortzonen, blir det intressant”, säger Weisshaar, och detta gäller inte bara för designer: ”Även när den verkliga tröskeln är på väg att försvinna, kommer det alltid att finnas virtuella trösklar, som måste överbryggas.”

Bild: Gabriele Siedle pratar med Clemens Weisshaar
Clemens Weisshaar och Reed Kram blev kända för allmänheten genom sitt projekt för London Design Festival 2010. På Trafalgar Square installerade de åtta industrirobotar, som allmänheten kunde förse med meddelanden via Internet. Robotarna skrev texterna med ljus på himlen, kamerorna registrerade dem och sände tillbaka dem som videofiler till adressaterna.

Foto: David Levene
Foto: Frank Stolle
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP