ARCH+ features 3: raumlaborberlin
Matthias Rick från raumlaborberlin talar om aktionen som arkitektoniskt och urbanistiskt medel. Evenemanget genomfördes under januari 2011 hos Meiré och Meiré i Cologne Factory.
Som knappast något annat kontor står raumlaborberlin för en genreövergripande och interdisciplinär ansats i arkitektur och stadsplanering. raumlaborberlin är inget vanligt arkitektkontor, utan en öppen grupp, som varefter projekt samarbetar med specialister från andra yrken och som även befattar sig med gestaltningen av det offentliga rummet och konstnärliga installationer.
Raumlaborberlin om gränserna och hur de överskrids:

"I vårt arbete handlar det om rummet i staden och dess potentialer. För att kunna identifiera, förstå och accelerera dem, måste vi analysera gränserna. Därför att en orts eller en strukturs karaktär bildas endast vid gränserna. Detta gäller inte bara rumsligt, utan det beträffar även vår förståelse för vår disciplin. Vi arbetar vid arkitekturens och stadsplaneringens gränser. Bara när jag överskrider gränserna, kan jag upptäcka det nya och dess möjligheter.

Vi ser det inte som vår uppgift att leta efter lösningar, utan att konfrontera det ovanliga och det okända, för att upptäcka gränserna och kunna definiera dem och naturligtvis samtidigt åter ställa dem i fråga."
"Gränserna är sedan alltid i rörelse. De försvinner, nya dyker upp. Vi lever i en tid, i vilken vår bild av världen alltmer fragmenteras. Idag börjar periferin redan i vardagsrummet. Reglerna och vanorna flyter samman. Det medför en otrolig risk, att utsätta sig för det okända. Att öppna sig för det okända, innebär också en förlust av säkerhet. Men denna risk lönar sig. Eftersom gränserna inte är någonting som skiljer. Gränserna förbinder!

För att förstå gränserna, måste vi förbli i rörelse."
För installationen ”Back Room – adults only” förvandlade Mike Meiré sin Kölner Factory till ett svårt tillgängligt bakre rum. Detta konfronterade besökarna med den överraskande föreställningen, att möbler kan ha ett eget liv, att de kan besitta en mörk sida, som ifrågasätter de förmenade sanningarna om det goda, det vackra och det sanna.
Omkoderingens effekt förstärktes genom konstfilmen ”Sync” av Marco Brambilla,i vilken videokonstnären har morfat hundratals pornoscener till en snabb, hårt nedklippt sekvens.
(Foton: David von Becker)
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP